Hotel Fotografie moet prikkelen en verleiden

Door Arnold van West
Na het lezen van een artikel dat ik las in een krant besloot ik om een blog te schrijven over hotelfotografie.
In het artikel stond dat Thomas Cook na onderzoek had vastgesteld dat 73% van de vakantie bestemmingen door vrouwen worden uitgezocht en bepaald ,troost in 16% mocht papa ook wat zeggen ,slechts 2% trekt zijn eigen plan.
Zakelijk wordt het nog leuker tijdens een lezing van Rene Boender hoorde ik dat 86% van de zakelijke boekingen door vrouwen worden geboekt en bepalen zij dus waar de baas zijn hoofd op een kussentje legt,4% overruled zijn secretaresse en gaat dus ergens anders slapen
Als fotograaf verbaas ik me er over dat er eigenlijk in de fotografie van hotels en restaurants geen of weinig rekening wordt gehouden met de smaak van deze
dus o zo belangrijke vrouw (uitzonderingen daargelaten)
En zie ik veel foto’s gemaakt met een groothoek lens want laten we vooral alles laten zien wat er zich in de kamer bevindt ,de kamer lijkt dan ook lekker ruim,geen sfeerverlichting,geen bloemen ,fruit,met als argument het staat er ook niet als de gast arriveert.gordijnen open en als het er buiten niet uitziet dan photoshoppen we er toch een blauw hemeltje in.
Mannen zijn dan ook praktischer dan vrouwen en willen weten is er internet ,hoever ben ik weg van de stad ,snelweg,of vliegveld.
Vrouwen kijken naar sfeer letten meer op details en willen kunnen wegdromen bij het gemaakte beeld en zien zichzelf al helemaal zitten roomservice,warm bad tijdschrift erbij een koekje en een snoepje en lekker verwend worden.
In het algemeen mag je er vanuit gaan dat een hotel vanaf een bepaalde prijs en sterklasse voorzien is van alles wat een gast nodig heeft by the way schrap het pornokanaal U verliest het toch van alle freeporn sites en kleine jantje kan veilig zappen.
We zijn niet op zoek naar een kamer of een bordje eten die kunnen we overal krijgen we zijn op zoek naar een belevenis een ervaring waar we blij van worden
Verkoop uw gast geen leugens een gephotoshopt uitzicht kan u nooit waarmaken en de ontevreden gast boekt niet weer , een schaaltje fruit wel op de foto niet op de kamer kan u de gast altijd nog bezorgen als hij erom vraagt.
Trouwens waarom vermeldt U op de brochure of website niet dat deze extra’s tegen een bedrag te verkrijgen zijn.
Kortom keep Mama happy en je hotel zit vol